Do zadań Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Urzędu Miasta Częstochowy należy w szczególności:
- Planowanie działalności w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego na terenie miasta,
- Opracowanie oceny zagrożeń terenu miasta,
- Opracowanie i bieżąca aktualizacja Planu Zarządzania Kryzysowego,
- Koordynacja działań w zakresie ochrony przeciwpowodziowej,
- Obsługa kancelaryjno-organizacyjna i techniczna Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- Przygotowanie i zapewnienie działania elementów systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania,
-
Monitorowanie, określanie zagrożeń związanych z rozwojem
cywilizacyjnym lub spowodowanych siłami natury oraz planowanie
zapobiegania tym zagrożeniom na administrowanym terenie,
-
Opracowanie procedur postępowania, określanie składu Miejskiego Zespołu
Zarządzania Kryzysowego w zależności od zaistniałego zagrożenia oraz
organizowanie pracy Miejsko – Powiatowego Centrum Zarządzania
Kryzysowego,
- Współdziałanie ze służbami, inspekcjami,
strażami i wydziałami UM w zakresie przeciwdziałania zjawiskom noszącym
znamiona klęski żywiołowej lub nadzwyczajnego zagrożenia,
- Przygotowanie i kierowanie jednostkami organizacyjnymi obrony cywilnej,
-
Opracowanie planu obrony cywilnej miasta oraz sprawowanie nadzoru nad
opracowaniem planów obrony cywilnej instytucji, podmiotów gospodarczych
i innych jednostek organizacyjnych działających na terenie miasta, a
także komórek organizacyjnych urzędu,
- Opracowanie,
organizowanie i prowadzenie szkolenia jednostek organizacyjnych obrony
cywilnej, a także szkolenia ludności w zakresie powszechnej samoobrony,
- Kierowanie przygotowaniem ewakuacji (przyjęcia) ludności oraz koordynowanie tych działań,
- Planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony cywilnej i innych organów,
-
Planowanie i realizacja zaopatrywania w sprzęt i środki, a także
zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i
eksploatacji sprzętu oraz środków obrony cywilnej,
- Sprawowanie nadzoru i prowadzenie ewidencji budowli ochronnych i urządzeń specjalnych,
-
Koordynowanie przedsięwzięć w zakresie integracji sił obrony cywilnej
oraz jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych działających na terenie
miasta do prowadzenia akcji ratunkowej oraz likwidacji skutków klęsk
żywiołowych i zagrożeń środowiska,
- Planowanie i realizacja budżetu z zakresu zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej i Ochotniczych Straży Pożarnych,
- Przygotowanie i realizacja akcji kurierskiej,
- Realizowanie spraw obronnych oraz ich koordynowanie w Urzędzie i jednostkach organizacyjnych miasta.