Aktualności

POWSTAJE WYDZIAŁ ROZWOJU GOSPODARCZEGO

26.01.2009

Jest to tworzenie niezbędnego narzędzia umożliwiającego skuteczniejszą politykę samorządu wobec problemów wynikających z globalnego kryzysu finansowego
Do zadań tego Wydziału należeć będzie m. in.:
- współpraca z lokalnym środowiskiem gospodarczym oraz instytucjami lokalnymi, regionalnymi i krajowymi w celu tworzenia warunków rozwoju gospodarczego miasta
- współdziałanie i obsługa administracyjna Rady Gospodarczej i Powiatowej Rady Zatrudnienia
- współdziałanie z szkołami wyższymi w zakresie transferu technologii i innych form wspierania rozwoju gospodarczego
- nawiązywanie współpracy z potencjalnymi inwestorami, analiza ofert inwestycyjnych
- koordynowanie zadań w zakresie obsługi inwestora należącej do właściwości różnych wydziałów i jednostek Urzędu Miasta
- nadzór nad Agencją Rozwoju Regionalnego i Powiatowym Urzędem Pracy
- prowadzenie ewidencji o działalności gospodarczej
- udzielanie informacji przedsiębiorcom 
- wydawanie licencji z zakresu ustawą o transporcie drogowym i ustawą Prawo przewozowe - w tym wszelkie sprawy związane z taksówkami
- wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

W jednym Wydziale skupione zostanie przez to większość zadań urzędowych oddziałujących na warunki prowadzenia działalności gospodarczej. 
W wydziale więc działać będzie, podobnie jak w niektórych miastach i regionach, Centrum Obsługi Inwestora. Wydział będzie zarówno monitorował i pilotował sprawy dużych podmiotów gospodarczych, jak i zajmował się sprawami małych i średnich podmiotów (ewidencja, licencje, zezwolenia itd.).
 Bezpośrednia relacja między Wydziałem Rozwoju Gospodarczego a Agencją Rozwoju Regionalnego i Powiatowym Urzędem Pracy oraz Powiatową Radą Zatrudnienia pozwala także wykorzystać różnorodne możliwości wspomagania przedsiębiorców (środki na aktywne przeciwdziałanie bezrobociu, możliwości z zakresie doradztwa i szkoleń, możliwości powstałe dzięki funkcjonowaniu Częstochowskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego). 
Istotnymi też są zadania dotyczące koordynowania różnych zadań w zakresie obsługi inwestora - ułatwia to realizacje spraw związanych ze sprzedażą lub dzierżawą majątku komunalnego, wydawaniem warunków zagospodarowania, decyzji środowiskowych czy zezwoleń budowlanych.

Powołanie wydziału nastąpi 1 lutego, na jego naczelnika przewidywany jest doświadczony pracownik urzędu, specjalista od spraw obsługi inwestorów, mający już w swoim dorobku szereg cennych sukcesów w takich działaniach.

Włączenie do zadań Wydziału Rozwoju Gospodarczego części zadań wypełnianych przez Wydział Transportu i Ewidencji Gospodarczej skutkuje likwidacją tego wydziału. Wykonywane zadania z zakresu komunikacji (wydawanie praw jazdy, rejestrowanie pojazdów) itp. zostanie włączone do Wydziału Spraw Obywatelskich. 
Są to bowiem czynności w większości związane z bezpośrednią obsługą mieszkańców. Połączenie umożliwia lepsze wykorzystanie bazy informacyjnej, a także potencjału pracowniczego. Szczególnie istotna będzie możliwość elastycznego przesuwania pracowników do innych zadań w przypadkach spiętrzenia spraw (np. wynikających ze zmian ustawowych konieczności wymiany dowodów czy praw jazdy). Połączenie to ma także uzasadnienie funkcjonalne - zadania owe wykonywane są w tym samym miejscu: budynku przy ul. Waszyngtona, nabytym od BGŻ.  
Wykonywane przez Wydział TEG zadania z zakresu nadzoru nad transportem publicznym  będą realizowane przez małą, odrębna komórkę organizacyjną - Biuro Transportu Miejskiego. Trwają bowiem prace przygotowawcze dotyczące rozdzielenie funkcji organizatora transportu publicznego od wypełniania zadań przewozowych. Zmiana ta w przyszłości może wymagać utworzenia odrębnej komórki Zarządu Transportu Miejskiego. 
Także odrębność organizacyjną zachowa  wydział zajmujący się funduszami europejskimi. Jest to niezmiernie istotne zadanie, wymagające nie tylko pozyskiwania środków zewnętrznych, ale także nadzorowania realizacji trudnych projektów ( np e-region, budowa dróg w subregionie częstochowskim, selektywnej zbiórki odpadów oraz koordynacja zadań z subregionalnego programu rozwoju ).
Zmiany wzmacniające możliwości prowadzenia skutecznej polityki wspierania przedsiębiorstw, nie będą więc osłabiały realizacji innych zadań Urzędu Miasta.

do góry strony