Aktualności

SZANSA NA PRZYWRÓCENIE ZLIKWIDOWANYCH POŁĄCZEŃ REGIONALNYCH

23.01.2009

Poinformował o tym podczas dzisiejszego posiedzenia Klubu Wójtów Burmistrzów, Prezydentów i Starostów Regionu Częstochowskiego. Jak zadeklarował - największe zmiany przywracające połączenia w rozkładach jazdy będą dotyczyły regionu częstochowskiego.

Prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona, będący równocześnie przewodniczącym Klubu, interweniował w sprawie likwidacji regionalnych połączeń kolejowych - dokonanych bez konsultacji z władzami Częstochowy czy regionu częstochowskiego - u Marszałka i Wojewody Śląskiego. Od 1 stycznia to Urząd Marszałkowski przejął odpowiedzialność za regionalne przewozy kolejowe. Wcześniej w nowym rozkładzie zlikwidowano wiele połączeń, m.in. między Częstochowa a Katowicami i Gliwicami oraz Częstochową i Lublińcem. 
Podczas niedawnego spotkania na ten temat Prezydenta Wrony z wicemarszałkiem Piotrem Spyrą, prezydent otrzymał deklarację, że dziś zostaną przedstawione konkretne propozycje zmiany podjętych decyzji. 
Dziś skutki społecznych decyzji likwidującej wiele połączeń między Częstochową a Katowicami były tematem dyskusji podczas posiedzenia Klubu.
Samorządowcy jednomyślnie przyjęli w tej sprawie stanowisko na temat przywrócenia zlikwidowanych przez PKP regionalnych przewozów kolejowych

 - Zlikwidowano połączenia ekonomicznie i społecznie uzasadnione, pomagające dojechać do pracy, szkoły i na uczelnie wyższe mieszkańcom naszego regionu. – mówił dziś prezydent Wrona  - Decyzję likwidacji wielu połączeń w naszym regionie odbieramy jak oszczędzanie kosztem mieszkańców naszego subregionu częstochowskiego. – te decyzje kumulują wiele negatywnych skutków. Jeżeli jest bieda – należy się nią podzielić. Województwo śląskie jest jednym z najbogatszym w kraju. Decyzje muszą być społecznie uzasadnione – stwierdził prezydent.

Dyrektor Jacek Stumpf poinformował, że będzie rekomendował zarządowi Województwa przywrócenie 12 połączeń kolejowych:

Częstochowa – Gliwice – 5.40 – 7.57
Gliwice - Częstochowa  - 5.51- 8.20
Gliwice - Częstochowa  - 7.55 – 10.17
Częstochowa - Gliwice  - 10.40  - 13.12
Częstochowa – Gliwice – 14.50 – 17.12
Gliwice – Częstochowa - 14.55 – 17.15
Częstochowa - Gliwice – 16.52 – 19.12
Gliwice – Zawiercie – 14.20 – 15.59
Zawiercie - Gliwice – 6.08 – 7.37 
Gliwice - Częstochowa – 5.40 – 7.36
Bielsko-Biała – Częstochowa 7.05 – 9.31
Częstochowa - Bielsko-Biała – 15.20 – 17.52

Największe zmiany w rozkładach jazdy będą dotyczyły regionu częstochowskiego  - stwierdził dyrektor Stumpf samorządowcom z całego subregionu częstochowskiego. – Oprócz połączeń zlikwidowanych całkowicie takich jak to łączace Bielsko-Białą z Częstochową chcemy przywrócić kursy sobotnie i niedzielne, z których korzystają studenci uczący się na śląsku.

„Nowy rozkłąd utrudnia dotarcie na godz. 8.00 do Częstochowy i Katowic do szkół uczelni i zakładów pracy. Pogorszone tez zostały możliwości dogodnej komunikacji mieszkańców subregionu częstochowskiego z Opolem i Wrocławiem oraz Krakowem i Kielcami.” - stwierdzono w przyjętym dziś stanowisku.
„Ograniczenia w zbiorowej komunikacji kolejowej uderzają w jakość życia mieszkańców subregionu i zmniejszają szanse rozwojowe samorządów. Zły stan sieci drogowej w subregionie nie jest w stanie zapewnić komunikację ludziom zmuszonym do rezygnacji z usług kolejowego przewoźnika. Dlatego od dłuższego czasu samorządy subregionu częstochowskiego postulowały poprawę warunków transportu kolejowego obsługującego północną część województwa.”

 

Ireneusz Leśnikowski

do góry strony