Aktualności

PROJEKT DROGI ZA 55 MLN ZŁOTYCH

22.01.2009

Projekt zlokalizowany jest na terenie powiatów myszkowskiego, częstochowskiego oraz Częstochowy. Łączna długości przebudowanych dróg powiatowych wyniesie 27,2 km. W części dotyczącej Częstochowy projekt przewiduje przebudowę istniejącej ulicy Legionów w Częstochowie od skrzyżowania z ulicami Orlik-Rückemana i Faradaya do granic Częstochowy -  ta inwestycja stanowi większość kosztów całego projektu.

- Zmiany w układzie drogowym mają bardzo duże znaczenie, dzięki nim nasz region może się dalej rozwijać – powiedział prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona -  Na  dobrym połączeniu Częstochowy i Myszkowa skorzysta cała Jura. Projekt wpłynie na ożywienie gospodarcze i turystyczne. Zacieśnimy współpracę, budując w ten sposób układ metropolitalny wypracowywany w ramach działań Klubu Wójtów, Burmistrzów, Starostów i Prezydentów Regionu Częstochowskiego. Takie partnerstwo przyniesie korzyści dla wszystkich.

Projekt będzie realizowany w ramach Poddziałania 7.1.1. „Modernizacja i rozbudowa kluczowych elementów sieci drogowych”. Zlokalizowany będzie na terenie Subregionu Północnego – powiatów myszkowskiego, częstochowskiego oraz Częstochowy.

W powiecie myszkowskim nastąpi przebudowa drogi powiatowej DP 1012S Choroń – Poraj od skrzyżowania z drogą wojewódzką DW 791 w Poraju do granicy powiatu. Powiat częstochowski będzie kontynuował przebudowę odcinka na DP1065S Biskupice – Olsztyn, DP 1043S Olsztyn – Kusięta, DP 1043S Kusięta – Brzyszów oraz DP 1040S Brzyszów – granica powiatu. Częstochowa wykona przebudowę drogi od swojej granicy do skrzyżowania z ul. Faradaya. Łączna długości przebudowanych dróg powiatowych wyniesie 27,2 km
Założeniem projektu jest poprawa konkurencyjności regionu. Docelowo umożliwi to zminimalizowanie lub odwrócenie niekorzystnych trendów demograficznych i gospodarczych. Obecna baza przedsiębiorstw poprzez poprawę stanu technicznego dróg, a tym samym poprawę dostępności potencjalnych terenów inwestycyjnych może wzbogacić się o nowe podmioty o różnorodnym profilu działalności. Zmniejszenie skali problemów Subregionu Północnego da argumenty dla pozyskania średnich i dużych inwestorów, co poprawi sytuację na lokalnym rynku pracy. Poprawa stanu nawierzchni wpłynie korzystnie na środowisko naturalne, co jest szczególnie istotne z uwagi na sąsiedztwo obszarów objętych programem Natura 2000. Płynność ruchu, bez konieczności redukcji przełożeń przy pokonywaniu odcinków o zniszczonej nawierzchni ograniczy emisję szkodliwych składników spalin. 

Ogólnie struktura finansowania przedsięwzięcia wygląda następująco: udział środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – 39,8 %, udział własny partnerów – 60,19% Pozostałe koszty niekwalifikowane poniosą partnerzy projektu w części ich dotyczącej.
Wartość projektu szacuje się następująco:

Całkowita wartość – 55 867 052,03 zł
Udział środków EFRR – 23 196 000,00 zł (41,52%)
Udział własny partnerów – 32 671 052,03 zł


Liderem projektu będzie powiat myszkowski, który wyłoni w drodze przetargu nieograniczonego Inżyniera Kontraktu wspólnego dla wszystkich odcinków. Z uwagi na rozległość problematyki związanej z realizacją, monitoringiem, promocją oraz przepływani finansowymi, w drodze porozumienia pomiędzy partnerami projektu subregionalnego przewidziane jest powołanie instytucji Komitetu Monitorującego oraz Zespołu Roboczego. Komitet Monitorujący będzie się składał z członków zarządu powiatu myszkowskiego, częstochowskiego oraz Gminy Miasto Częstochowa – powiatu grodzkiego. 

Zespół roboczy składać się będzie z wytypowanych przez partnerów osób o specjalnościach koniecznych dla prawidłowego wdrażania projektu.
Beneficjentami oraz Partnerami projektu będą obok lidera: powiat częstochowski oraz Gmina Miasto Częstochowa – powiat grodzki. Każdy z partnerów na swoim odcinku, zgodnie z zawartym wcześniej porozumieniem wyłoni w drodze przetargu nieograniczonego wykonawcę robót, będzie odpowiadał za utrzymanie trwałości projektu, monitoring i promocję. 

W części dotyczącej Częstochowy projekt przewiduje przebudowę istniejącej ulicy Legionów w Częstochowie od skrzyżowania z ulicami Orlik-Rückemana i Faradaya do granic Częstochowy. Założeniem uzasadniającym realizację inwestycji jest poprawa dostępności do dróg krajowych nr 1 i 46 oraz do budowanych wzdłuż ulicy Legionów stref wzrostu gospodarczego, w tym „Inkubatora Przedsiębiorczości” oraz Strefy Aktywności Gospodarczej. 
W ramach  I etapu realizacji dobudowana zostanie północna jezdnia ulicy Legionów od skrzyżowania z ul. Orlik-Rückemana i Faradaya do skrzyżowania  z ul. Żużlową. Projektowane jest uzyskanie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (2x7,0 m) z pasem dzielącym szerokości 3,0 m. Po stronie południowej przewiduje się chodnik szerokości 2,0 m z lokalnymi poszerzeniami. Od ul. Faradaya do ul. Wspólnej po stronie północnej oraz na całej długości po stronie południowej przewidywana jest ścieżka rowerowa o szerokości min. 2,5 m. Na obu jezdniach przewidziano budowę zatok autobusowych. W kolejnym etapie planowana jest przebudowa skrzyżowania typu prostego z ul. Żużlową na skrzyżowanie typu rondo. Za jego pośrednictwem ul. Legionów przekroczy rzekę Kucelinkę. W tym celu dobudowany zostanie nowy obiekt mostowy o konstrukcji jednoprzęsłowej żelbetowej oraz przebudowany będzie obiekt istniejący. Za obiektem mostowym kontynuowana zostanie przebudowa ul. Legionów do układu dwujezdniowego, z dostosowaniem sytuacyjnym i wysokościowym do zrealizowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.  
Struktura finansowania przedsięwzięcia wygląda następująco: Udział środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – 23,13%, udział własny – 76,87% Pozostałe koszty niekwalifikowane poniesie Gmina Miasto Częstochowa.
 

Wartość projektu szacuje się następująco:

Całkowita wartość – 31 128 300,00 PLN
Udział środków EFRR – 7 200 000,00 PLN (23,13%)
Udział własny  – 23 928,300 PLN

 

IL
do góry strony