Aktualności

URZĄD MIASTA Z NOWYM CERTYFIKATEM ISO

05.12.2022

Urząd Miasta Częstochowy w wyniku auditu przeprowadzonego przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji SA otrzymał nowy certyfikat ISO dotyczący realizacji usług w zakresie administracji publicznej, który potwierdza standardy zgodne z normą PN-EN ISO 9001:2015-10.   

W wyniku auditu potwierdzona została zdolność systemu do spełniania mających zastosowanie wymagań, osiągania oczekiwanych wyników oraz realizacji celów w zdefiniowanym zakresie. Urząd Miasta przedstawił dowody skutecznego funkcjonowania, utrzymywania i doskonalenia systemu zarządzania, w tym dowody realizacji auditów wewnętrznych i przeglądów zarządzania. UM Częstochowy otrzymał certyfikat ISO na kolejne 3 lata.

ISO 9001 to standard akceptowany i rozpoznawany na całym świecie, którego posiadanie jest potwierdzeniem wiarygodności urzędu, firmy lub instytucji w oczach potencjalnych partnerów, klientów czy organizacji finansowych.

Auditorzy w raporcie ocenili działania Urzędu Miasta Częstochowy w różnych obszarach związanych z procesem zarządzania. W raporcie doceniono m.in.:
w zakresie przywództwa:
- zaangażowanie kierownictwa w ocenę i doskonalenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania; Kolegium Prezydenta jako sprawdzone narzędzie służące do monitorowania oraz ciągłego doskonalenia systemu zarządzania jakością oraz kontroli zarządczej;
- bieżące monitorowanie przyjętej Strategii Rozwoju Miasta w zakresie celów operacyjnych i zadań realizowanych przez wydziały Urzędu Miasta poprzez innowacyjne wprowadzenie nowych form sprawozdawczości;
- aktywność w budowanie relacji oraz pozytywnego wizerunku administracji samorządowej poprzez komunikację z mieszkańcami, przedsiębiorcami, radami dzielnic (jako jeden z priorytetów w działaniu);
- doświadczenie, konsekwencję i zaangażowanie sekretarz miasta w przygotowanie opracowań analitycznych i statystycznych pokazujących trendy i stanowiących kompleksową analizę funkcjonowania miasta przy uwzględnieniu wszelkich czynników zewnętrznych i wewnętrznych mających wpływ na rozwój społeczno–gospodarczy miasta a wykorzystywanych do podejmowania trudnych decyzji i dyskusji z parlamentarzystami;
- systematyczne zwiększanie działalności proinwestycyjnej miasta Częstochowy m.in. poprzez zwiększanie powierzchni zurbanizowanej, stosowanie ulg podatkowych dla przedsiębiorców, współpracę na rzecz rozwoju specjalnych stref ekonomicznych;
- rozwój programów społecznych i prozdrowotnych, takich jak m.in. rehabilitacja seniorów, czy wspomaganie leczenia bezpłodności „in vitro”;
w zakresie wsparcia:
- doskonalenie i rozwój systemów informatycznych wspierających pracę Urzędu, jak np. Taxi Plus i Plone oraz stron internetowych umożliwiających dostęp do informacji i dokumentacji Urzędu Miasta przez mieszkańców;
w zakresie działań operacyjnych:
- realizację wymagań normy w zakresie pozyskiwania funduszy w Wydziale Funduszy Europejskich i Rozwoju, planowania przestrzennego w Miejskiej Pracowni Urbanistyczno – Planistycznej oraz usług administracyjnych w Wydziale Edukacji;
- współpracę przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Subregionu Północnego, koordynowaną przez pracowników Referatu Regionalnych Inwestycji terytorialnych Wydziału Funduszy Europejskich stanowiącą innowacyjne rozwiązanie umożliwiające skuteczne określenie wspólnych potrzeb Subregionu, co przekłada się na efektywniejsze wykorzystanie środków z Unii;
- prowadzenie przez Referat obsługi projektów EFS – Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Referat Projektów Inwestycyjnych Wydziału Funduszy Europejskich i Rozwoju bieżącej analizy potrzeb miasta oraz systematyczna weryfikacja możliwości pozyskiwania dofinansowania przyczynia się do efektywnego wykorzystania zewnętrznych źródeł finansowania;
w zakresie oceny efektów działania:
- monitoring, pomiary, analizy i ocenę efektów działania oraz skuteczność Zintegrowanego z Kontrolą Zarządczą Systemu Zarządzania Jakości; realizację auditów wewnętrznych oraz przeglądu systemu zarządzania jakością powiązanego z oceną kontroli zarządczej;
w zakresie doskonalenia:
- dbałość kierownictwa UM o ciągłe doskonalenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania w zakresie jego przydatności, adekwatności i skuteczności;
- scalenie sprawozdawczości z realizacji zadań strategicznych, bieżących i majątkowych oraz wyznaczonych celów, co przekłada się ciągłe doskonalenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania;
- eksperckie podejście Pełnomocnika ds. systemu jakości będącego równocześnie audytorem wewnętrznym oraz pracowników Zespołu Audytu Wewnętrznego a także auditorów wewnętrznych do zintegrowanego z kontrolą zarządczą systemu zarządzania.

Na podstawie raportu z Auditu Systemu Zarządzania Urzędu Miasta Częstochowy przeprowadzonego przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji SA.

do góry strony