Zadania Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności:
Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Częstochowie
Aleja Pokoju 44
42-202 Częstochowa
BIURO OBSŁUGI INTERESANTA CZYNNE W GODZINACH: poniedziałek – piątek 7:30 - 15:30
tel. 34 366-04-64
fax 34 366-18-10
e-mail: zd@czestochowa.um.gov.pl
Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Częstochowie rozpatruje wnioski mieszkańców miasta Częstochowy oraz powiatów: częstochowskiego i kłobuckiego.
Interesanci z różnych rejonów miasta mogą dojechać do siedziby Zespołu bezpośrednio niskopodłogowymi autobusami komunikacji miejskiej (autobusy linii 13, 19, 28 jeżdżą z częstotliwością dwóch lub trzech w ciągu godziny).
Z dniem 30 grudnia 2023 r. zmieniono zasady przedłużania ważności orzeczeń o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności.
Zgodnie z nowymi uregulowaniami orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności którego okres ważności upłynął od dnia 8 marca 2020 r. i przed dniem 30 września 2024 r. zachowuje ważność do dnia 30 września 2024 r., jednak nie dłużej niż do dnia, w którym nowe orzeczenieo niepełnosprawności albo nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności stanie się ostateczne.
W związku z zachowaniem ważności orzeczeń na w/w okres, karta parkingowa również zachowuje ważność na ten okres, jednak nie dłużej niż do dnia, w którym nowe orzeczenie o niepełnosprawności albo nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, stanie się ostateczne.
Jak wnioskować o świadczenie?
1. Pierwszym krokiem jest uzyskanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia.
Wniosek o wydanie takiej decyzji można przesłać do:
lub złożyć za pośrednictwem:
Wniosek o wydanie decyzji można złożyć w formie papierowej lub w formie elektronicznej – za pomocą systemu PIU EMP@TIA .
Druki do pobrania
1. Wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia - wniosek do pobrania
2. Kwestionariusz samooceny trudności w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem - kwestionariusz do pobrania
2. Drugi krok po uzyskaniu decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia – to złożenie wniosku o świadczenie wspierające.
Wniosek o świadczenie wspierające należy złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w formie elektronicznej za pomocą jednego z trzech kanałów wnioskowania:
Osoby ubiegające się o świadczenie wspierające będą mogły w siedzibie lub oddziałach ZUS uzyskać pomoc zarówno w założeniu profilu na PUE ZUS, jak i w wypełnieniu i wysłaniu wniosku przez Internet.
Ważne!
Aby osoba mogła ubiegać się o wydanie takiej decyzji, musi mieć status osoby z niepełnosprawnością potwierdzony orzeczeniem:
Wojewódzki Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności wydaje decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia na taki sam okres, na jaki dana osoba ma orzeczenie o niepełnosprawności, jednak nie dłużej niż na 7 lat.
Więcej informacji, w tym odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, znajdą Państwo tutaj.