Aktualności

KONCERN MEDIALNY W NORWIDZIE

02.06.2009

Informacja o projekcie jest na stronach:

http://www.wse.krakow./pl 

http://www.czwartawladza.edu.pl

Młodzi dziennikarze wystartowali właśnie z portalem: www.moje-miejsce-czestochowa.pl.
Poniżej krótka informacja o portalu i jego twórcach, a w załącznikach: informacja o programie, odnośnik do strony, jej reklama i projekty gadżetów – czarnego ołówka reklamowego i ulotki. Ulotki i ołówki będą m. in. rozdawane przy sprzedaży karnetów na Noc Kulturalną.
Rozstrzygnięcie konkursu w ramach programu pilotażowego tego projektu odbędzie się 15 czerwca.
 
Redaktorzy o sobie: 
„- Jesteśmy grupą uczniów IX L.O. im. C. K. Norwida w Częstochowie. Tworzymy ten portal w ramach projektu "Czwarta władza z klasą - szkolny koncern medialny". Tematem naszego portalu www.moje-miejsce-czestochowa.pl jest ukazanie ciekawych perspektyw spędzenia wolnego czasu w Częstochowie. Większość ludzi kojarzy nasze miasto tylko z Jasną Górą i pielgrzymkami, co jest błędne! Jest tyle pięknych wystaw, dobrych koncertów i niezwykłych wydarzeń kulturalnych, o których społeczeństwo nie ma pojęcia… Chcemy ukazać zatem "inne" strony Częstochowy. Mamy nadzieję, że uda nam się umilić czas częstochowskiej młodzieży i nie tylko :- ) Ta strona jest dla was... 
Nasz skład:

  • Jakub Kret (redaktor naczelny)
  • Michał Woźniak (dziennikarz)
  • Magdalena Szpądrowska (PR-owiec)
  • Krzysztof Katowicz Kowalewski (informatyk)
  • Magdalena Ziębacz (tłumacz)
  • Aleksandra Spyra (grafik)

Kontakt:

  • adres e-mail: moje_miejsce_czestochowa@onet.eu & zakreceni_mmc@onet.eu
  • profil nasza-klasa: moje-miejsce
  • numer gadu-gadu: 8647185 „

 

Marcin Szpądrowski

Czwarta władza z klasą. Szkolny koncern medialny.

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Działania 3.3, Poddziałania 3.3.4 Ponadregionalne programy rozwijania umiejętności uczniów w zakresie kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), języków obcych, przedsiębiorczości.

Instytucja Pośrednicząca - Ministerstow Edukacji Narodowej

Okres realizacji projektu to: 01.09.2008 – 30.09.2011.


Głównym celem projektu jest przygotowanie uczniów liceów do funkcjonowania w nowoczesnej gospodarce i społeczeństwie opartym na wiedzy poprzez wyposażenie ich w kluczowe kompetencje w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych, języków obcych oraz przedsiębiorczości.

Licealiści uczestniczyć będą w programie edukacyjnym, który zakłada pracę uczniów w szkolnym zespole redakcyjnym odpowiedzialnym za tworzenie dwujęzycznego internetowego koncernu medialnego (j. polski i j. angielski).

Grupą odbiorców projektu są uczniowie liceów z województwa małopolskiego, śląskiego oraz podkarpackiego. Zgłoszenia do udziału w projekcie są przyjmowane od 6 osobowych szkolnych zespołów redakcyjnych. Zespół tworzyć mogą uczniowie z klas o różnym profilu i z różnych roczników. Projekt obejmie 3 edycje. W ramach każdej z nich za rekrutację w danym województwie odpowiada jeden z partnerów konsorcjum: WSE - woj. małopolskie, WSIiZ – woj. podkarpackie., KANA – woj. śląskie. Łącznie z form wsparcia skorzysta około 756 uczniów.

Projekt rozpoczyna się pilotażem, którego celem jest weryfikacja wypracowanej metodyki szkolenia zespołów redakcyjnych i opiekunów szkolnych zespołów redakcyjnych.

Do udziału w pilotażu zaproszone są licea z 3 województw, które uzyskały najlepsze wyniki maturalne. Łącznie w pilotażu uczestniczyć będzie 108 uczniów, natomiast w dwóch kolejnych edycjach każdorazowo 324 uczniów.

Rekrutacja I i II edycji prowadzona będzie w drodze otwartego konkursu. O zakwalifikowaniu zespołu wraz z nauczycielem-opiekunem zadecydują regionalne komisje kwalifikacyjne na podstawie kryteriów formalnych i merytorycznych.

Każdą edycję rozpoczyna konferencja z udziałem dyrekcji i nauczycieli szkół zespołów zakwalifikowanych do udziału w projekcie. Konferencje te będą poświęcone nauczaniu zorientowanemu na rozwijanie kompetencji i nowoczesnym metodom dydaktycznym.

 

Program edukacyjny, który jest realizowany w ramach projektu obejmuje:

 

1. Warsztaty

W ramach programu przygotowanych jest 6 spotkań warsztatowych, każde z nich po 6 godzin dydaktycznych.

Trzy pierwsze warsztaty mają charakter ogólny i są prowadzone wspólnie dla wszystkich członków zespołów redakcyjnych. Trzy kolejne mają charakter profilowany, dostosowany do potrzeb osób zajmujących w zespole poszczególne role:

Redaktor naczelny, m.in.: zarządzanie zespołem, tworzenie harmonogramów działań i monitoring postępu prac, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, umiejętność podejmowania decyzji, zasady wyboru tekstów i zdjęć.

Dziennikarz: warsztaty poświęcone przygotowaniu poszczególnych form dziennikarskich (news, informacja, reportaż, publicystyka); zasady wyboru zdjęć.

Tłumacz: warsztaty poświęcone tłumaczeniu tekstów o charakterze dziennikarskim.

Grafik, m.in.: zasady tworzenia szaty graficznej, warsztaty w laboratorium komputerowym z wykorzystaniem programów graficznych.

Informatyk: warsztaty w laboratorium komputerowym z wykorzystaniem programów do tworzenia gazet internetowych.

PR-owiec, m.in.: jak promować gazetę? Jak trafić do potencjalnych czytelników? Zasady tworzenia materiałów marketingowych.

Warsztaty prowadzone są przez najlepszych dziennikarzy z mediów ogólnopolskich i regionalnych. Do poprowadzenia warsztatów zaproszeni są m.in.: Katarzyna Kolenda-Zaleska (TVN), Brygida Grysiak (TVN), Marcin Kubat (Radio Zet), Marek Zając (Polskapresse).

2. „Spotkania z Mistrzem”

Celem spotkań jest zainspirowanie młodzieży do odkrywania świata i poszukiwania nowych tematów dziennikarskich poprzez umożliwienie im kontaktu z pasjonatami, ludźmi podejmującymi w życiu trudne wyzwania i realizującymi niezwykłe inicjatywy. Gośćmi spotkań są m.in.: pracownicy organizacji pozarządowych i zagranicznych misji pomocowych, podróżnicy, przedsiębiorcy, wybitne osobowości świata nauki i kultury.

3. Kursy e-learningowe

Uczniowie nabywają wiedzę nie tylko podczas warsztatów, ale również samodzielnie dzięki wykorzystaniu nowoczesnych metod kształcenia. Na potrzeby programu opracowanych zostało 7 kursów e-learningowych z zakresu m.in.: tworzenie biznesplanów, tworzenie harmonogramów działań, 2 kursy j. angielskiego na poziomie upper-intermediate i advanced.

4. Pracę w zespołach redakcyjnych pod opieką nauczyciela-coacha oraz pracę własną ucznia

W ramach projektu duży nacisk jest położony na pracę uczniów poza warsztatami. Licealiści pracują wspólnie podczas spotkań zespołu redakcyjnego oraz samodzielnie. Celem tego etapu jest praktyczne zastosowanie i sprawdzenie przez uczniów wiedzy zdobytej podczas warsztatów. Doskonalone są tu też umiejętności interpersonalne członków zespołu, w tym przede wszystkim umiejętność pracy zespołowej, zdolności komunikacyjne, organizacja czasu pracy, przedsiębiorczość. Opiekę nad pracą zespołu sprawował będzie przeszkolony wcześniej nauczyciel. Rola nauczyciela polegać będzie jednak nie na prezentowaniu młodzieży gotowych rozwiązań, ale na motywowaniu i czuwaniu by proces wypracowywania nowych pomysłów i rozwiązań przebiegał sprawnie i bez konfliktów.

5. Konkurs oraz atrakcyjne nagrody

Konkurs zostanie zorganizowany na zakończenie pilotażu oraz na zakończenie I i II edycji. Ma on  charakter wspólny dla zespołów z wszystkich trzech województw. Podczas gali finałowej zwycięskie zespoły zostaną poproszone o zaprezentowanie swoich prac. Zostaną również wręczone atrakcyjne nagrody:

W ramach udziału w projekcie wszyscy uczestnicy otrzymają dyplomy oraz pendrive.

Ponadto, uczniowie za zajęcie kolejnych miejsc zdobędą:

• I i II miejsce – zagraniczny kurs językowy dla laureatów

• III i IV miejsce – krajowy kurs językowy dla laureatów

Przewidziana jest również dodatkowa forma wyróżnienia grup redakcyjnych – nagroda za najlepszy projekt, artykuł, projekt graficzny, za pomysłowość i kreatywność – jest to nagroda indywidualna lub grupowa.

Nagrodzone również zostaną szkoły i biblioteki szkolne:

szkoły:

• I miejsce – komputer

• II miejsce – kamera

• I, II i III miejsce – aparat fotograficzny

biblioteki:

• książki, beletrystyka w j. obcym:

• słowniki książkowe

• słowniki multimedialne, wersje dla wielu użytkowników

• roczne prenumeraty czasopism w j. obcym


Integralną częścią programu edukacyjnego jest podręcznik dla uczniów. Obejmie on zagadnienia związane z kwestiami IT (obsługa programów umożliwiających tworzenie gazety), a także opis kolejnych etapów tworzenia portalu medialnego.

W ramach projektu przewidziany jest także warsztat metodyczny dla nauczycieli oraz podręcznik dla nauczycieli, którego celem jest przygotowanie nauczyciela do roli coacha stymulującego pracę grupy. Część publikacji zostanie również poświęcona nowoczesnym metodom komunikacji z uczniami przy użyciu narzędzi IT.

do góry strony