Aktualności

CZĘSTOCHOWSKIE CPR WZORCOWE DLA CAŁEGO KRAJU – WIZYTACJA WICEPREMIERA SCHETYNY I WOJEWODÓW

28.05.2009

Do częstochowskiego centrum przebywających w województwie śląskim wicepremiera i wojewodów zaprosił Zygmunt Łukaszczyk – wojewoda śląski. Na przykładzie najlepszego zdaniem dziś wizytujących Centrum w kraju wojewoda omówił „System powiadamiania ratunkowego województwa śląskiego”.

Pułkownik Stanisław Słyż, naczelnik wydziału zarządzania kryzysowego, Urzędu Miasta w Częstochowie, który centrum współtworzył przez lata, opowiedział gościom o kolejnych etapach tworzenia miejsca zarządzającego zintegrowanym systemem ratowniczym dla Miasta Częstochowy i Powiatu Częstochowskiego.
Na budowę sytemu ukończonego w 2006 roku wydano przez kilka lat ponad 4i pół miliona złotych. Finanse pochodziły głównie z Miasta Częstochowy – 1 mln 385 tys. złotych i gmin, które wydatkowały w sumie 1 mln 333 tys. złotych. 

Zastosowane tutaj rozwiązania wypływały z wieloletniej praktyki i uwzględniały specyfikę regionu częstochowskiego, do którego ponadto co roku przybywa ponad 4 mln pielgrzymów i turystów.
 
- Zanim zaczęliśmy go budować w siedzibie Straży Pożarnej, odwiedziliśmy 90 podobnych miejsc w całym kraju. By uwzględnić wymogi – dojazdu w aglomeracji miejskiej w ciągu 8 minut a poza aglomeracją 15 minut, musieliśmy rozśrodkować siły ratownicze. Zbudowaliśmy w końcu wspólne zintegrowane Centrum Ratownictwa i Reagowania Kryzysowego dla Pogotowia Ratunkowego, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Miejskiej oraz Zarządzania Kryzysowego w siedzibie KM PSP, połączone na sztywno z policją. Na podstawie naszych obserwacji rozdzieliliśmy funkcję przyjmowania zgłoszeń od dysponowania sił i środków oraz koordynacji działań.  Rozdzielono zadania ratownictwa medycznego od zadań transportu sanitarnego.
Zdaje to znakomicie egzamin mimo, że liczba zdarzeń od uruchomienia lawinowo rośnie – w roku 2004 kiedy startowano  - obsłużono 40 tys. zgłoszeń, natomiast w roku 2008 – już ponad 65 tys.

Komendant Miejski Państwowej Straż y Pożarnej w Częstochowie, brygadier Zbigniew Hibner, na konkretnym przykładzie katastrofy drogowej z lutego tego roku w okolicy Mstowa opowiedział jak system zadziałał w praktyce. Autobus z pasażerami został w zderzeniu z przyczepą samochodu ciężarowego zmiażdżony w 35 procentach. Pierwsze jednostki ratownicze dotarły na miejsce i podjęły natychmiast akcję ratowniczą w ciągu 17 minut.

Częstochowianie od początku tworzenia nastawili się na korzystanie z numeru 112, wykorzystywany jest system GPS, komputerowe wspomaganie, system ma zabezpieczenia uniemożliwiające sytuację braku łączności. 
Obsługiwane są następujące numery alarmowe: 999 / 998 / 986 / 0-800 kryzys / 112.

Jak działa system 

Na podstawie rodzaju zdarzenia, czasu, obszaru i innych parametrów, system podpowiada siły i środki do obsługi zdarzenia. Dyspozytor zatwierdza rekomendację lub wybiera inne pojazdy i służby przeznaczone do alarmowania. System na podstawie aktualnego statusu i położenia (GPS) każdego wybranego pojazdu lub służby wybiera sposób i miejsce alarmowania. Wszystkie istotne dla prawidłowego czyli skutecznego zaalarmowania zespołów wyjazdowych urządzenia są monitorowane i zwracają do systemu dyspozytorskiego komunikaty o poprawności wykonania określonej czynności. 

W planach: dalsza rozbudowa systemu informatycznego 112 pl, rozbudowa radiowego systemu alarmowania jednostek OSP włączonych do KSRG, instalacja urządzeń peryferyjnych (statusy, GPS) w kolejnych pojazdach PSP, budowa Gminnych Centrów Reagowania i włączenie ich w struktury zintegrowanego ratownictwa i reagowania kryzysowego.

Wicepremier i wojewodowie zwiedzili pomieszczenia działającego centrum, mogli obserwować pracowników przy pracy. Wrażenia zwiedzających nie pozostawiały wątpliwości że jest to wzorcowy PCPR dla całego kraju.

 

Ireneusz Leśnikowski
Rzecznik prasowy Urzędu Miasta Częstochowy

Foto: Zbigniew Burda

28 maja 2009
do góry strony