Facebook NK Rss Dodaj do ulubionych Youtube Istagram

Aktualności

24 czerwca 2019
STANOWISKO RADY MIASTA W SPRAWIE OPŁATY ZA SKŁADOWANIE ODPADÓW
[zdjęcie aktualności]

Radni wnoszą o zmianę rządowego rozporządzenia w sprawie opłaty środowiskowej skutkującej stałym wzrostem obciążeń dla portfeli mieszkańców. Rada Miasta chce utrzymania opłaty na wcześniejszym poziomie oraz wprowadzenia karencji czasowej dla jej wzrostu do roku 2025. Drastyczny wzrost opłat z tytułu składowania odpadów, będący skutkiem decyzji na szczeblu rządowym, jest jedną z podstawowych przyczyn konieczności podniesienia stawek opłat dla mieszkańców i przedsiębiorców w gminnych systemach gospodarowania odpadami.   

A oto pełna treść stanowiska Rady Miasta Częstochowy przyjętego w czasie ostatniej sesji:
 


STANOWISKO
RADY MIASTA CZĘSTOCHOWY
w sprawie obniżenia opłaty marszałkowskiej z tytułu składowania odpadów



Z dniem 1 stycznia 2018 roku weszła w życie zmiana legislacyjna, wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z 6 marca 2017 roku, zmieniającym rozporządzenie w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz.U. 2017 poz. 723). Na skutek tej zmiany opłata za składowanie odpadów wzrasta z roku na rok kilkukrotnie. Do końca 2017 roku stawka opłaty wynosiła 24,15 zł za tonę. Tymczasem w roku 2018 koszt wzrósł do 140 zł, a w 2019 - do 170 zł za tonę. Zgodnie z powyższym rozporządzeniem w roku 2020 roku stawka ta wzrośnie do 270 zł za tonę.

W ocenie Rady Miasta Częstochowy wzrost opłaty za składowanie jest nieuzasadniony i stawia w trudnej sytuacji gminy, związki międzygminne i inne podmioty odpowiedzialne za zagospodarowanie odpadów. Jedną decyzją zostały one zmuszone do podniesienia opłat za przyjęcie odpadów do zagospodarowania.

Zdajemy sobie sprawę z konieczności podejmowania na szczeblu centralnym działań związanych z zapewnieniem osiągania przez Polskę wymaganych przepisami UE poziomów odzysku i recyklingu. Nie zgadzamy się jednak, aby jedynym argumentem w tych działaniach był argument finansowy.

Zwracamy uwagę, iż wzrost opłat odczuwają wszyscy mieszkańcy. Koszt zagospodarowania odpadów komunalnych to istotny element kosztowy gminnych systemów gospodarowania odpadami. Wzrost opłat za składowanie odpadów przedkłada się bezpośrednio na koszty funkcjonowania instalacji RIPOK, a zwłaszcza na koszty dalszego zagospodarowania „frakcji nadsitowej”. Zarówno w odniesieniu do tej jej części, która z uwagi na brak cech kaloryczności może być poddana unieszkodliwieniu poprzez składowanie, ale również w odniesieniu do części kalorycznej, która winna być poddana dalszemu zagospodarowaniu.

W Polsce brak jest wystarczających mocy przerobowych dla instalacji, które mogą prowadzić proces ich zagospodarowania, w tym zagospodarowania ostatecznego w formie termicznej. Sytuacja ta powoduje, iż rosną ceny oferowane za przyjęcie kalorycznej frakcji nadsitowej.

Podkreślamy, że podniesienie opłat związanych ze składowaniem odpadów przekłada się bezpośrednio na opłaty ponoszone przez mieszkańców, z których to opłat utrzymywane są gminne systemy gospodarowania odpadami. Niestety dostrzegamy, że oprócz podnoszenia opłat, samorządy gminne nie są wyposażone w żadne instrumenty, które mogłyby wpływać na zmniejszenie kosztów, a mając na względzie zasadę „samofinansowania” systemów gospodarowania odpadami, jedynym rozwiązaniem staje się przekładanie wzrastających kosztów na budżety domowe mieszkańców.

W związku z tym wnosimy o zmianę wskazanego na wstępie rozporządzenia i wprowadzenie karencji czasowej dla wzrostu opłaty za korzystanie ze środowiska do 2025 roku, a także utrzymanie jej na poziomie sprzed wprowadzenia wspomnianych zmian, tj. na poziomie 24,15 zł. W naszej ocenie ten czas winien być wykorzystany na regulacje ustawowe oraz procesy inwestycyjne, które spowodują z jednej strony wypełnienie zobowiązań związanych z uczestnictwem Polski w strukturach UE, a z drugiej dadzą szansę, aby realizacja tych zapisów nie odbywała się wyłącznie kosztem mieszkańców.